onsdag 30 december 2009

this year i have, extended version

Januari.
I januari fyllde Sandra sjutton år och min lillasyster elva. Det var en massa snö och många dagar tillbringades nere vid älven. Vi grillade en massa korv och hela klassen bråkade med vår naturkunskapslärare. Jag blev kär i Jonas och träffade Danny på Duvan Cup. Jag var med på en hel idrottslektion.

Februari.
I februari åkte jag och min cellgrupp till fjällen. Vi hade med oss skotrar och en massa mat som vi åt undertiden vi förfrös oss. Mattias och Jonte kom och hälsade på från Småland. Adrian fyllde nitton år.

Mars.
I mars minns jag inte riktigt vad jag gjorde. Jag antar att det var någon gång runt den här tidpunkten som jag blev bjuden på balen. Jag åkte på sportlovsläger i Ammarnäs.

April.
I april var vi i fjällen under påsk tillsammans med bror och brorsdöttrar. Det var klarblå himmel och väldigt vackra solnedgångar. Jag tror att det var någon gång runt den här tiden som jag träffade Nico och hade på mig linser för första gången.

Maj.
Första maj firades som vanligt i Vilhelmina. Där pratade vi mycket om bön och jag fick ett löfte av Gud. Senare i Maj åkte vi ner till Ullånger och tittade på Wibergs nya hus och gick på bröllop och semestrade vid kusten.

Juni.
I juni gick jag på bal i vacker klänning och fantastisk frisyr. Det blev sommarlov och Jonas flyttade till Umeå. På Lappis fick jag ännu ett löfte från Gud och på midsommar var vi i fjällen med blomsterkransar av förgätmigej.

Juli.
I juli var vi nere hos mormor och morfar i Dalsland. Blixten slog ner och vi träffade en fiskmås på båten i Hunnebostrand. Alla kusiner kom och hälsade på och jag sjöng tillsammans med morfar på Stenungsögården. Sedan åkte vi ner till Erlandstorp och åt körsbär innan vi tog en semestertur förbi Gränna och Vadstena. Det var också i juli jag upptäckte den fantastiska knutfrisyren som skulle komma att dominera en stor del av min höst.

Augusti.
I augusti köpte jag ett par neonrosa lackpumps och målade mitt rum vitt. Jag jobbade inom äldreomsorgen och var ensam hemma i några veckor. Maria och Sofia kom och hälsade på och M stannade i flera dagar. Vi åt chokladfondue och åkte båt.

September.
I september sökte jag till körslaget och plockade blåbär. För andra året i rad åkte Julia med på församlingslägret som denna gången var i Hemavan. Fjällen var höstigt vackra och vi fick leriga skor. I september tog det slut mellan mig och Jonas, jag var med på den första ”Säker Tjej” träffen och köpte en ny mobil. Danny åkte tillbaka till Texas.

Oktober.
I oktober var jag på bröllop och hela släkten var samlad. Vi åkte ner till Dalsland och firade morfar som fyllde 70 år. Jag åkte och hälsade på Sandra och Nico och försökte tänka på annat. Jag och Jessica firade våra sjuttonårsdagar med maskerad där vi fick besök av både Fantomen och Rosa pantern. Jonatan fyllde arton år och vi firade honom med en lyckad överraskningsfest.

November.
I november fotade jag nästan ingenting. Jag tillbringade en massa tid med gitarren och skidisar.

December.
I december fick jag en ny kamera och Sandra kom och hälsade på. Jag höll i en ungdomssamlingens tjejkväll. Jag och Alexander bokade biljetter till en Eric Clapton konsert. Fanny var min lucia och i början av jullovet isolerade jag mig hemma. Akka kom hem från Umeå under jul så julafton tillbringades hos dem och hemmavid. Under mellandagarna kom moster upp med hela sin familj, bror och brorsdöttrar kom och hälsade på precis som gamla idbäcksbor. Nyår tillbringas med familj och jag klippte lugg.

Allmänt.
Våren var hur bra som helst medan hösten har varit lite jobbigare. Jag har tillbringat väldigt mycket tid i Lycksele, under våren hos Jonas och under hösten hos Sandra och skidisar. Under året har jag lärt känna många nya, fantastiska människor. Ingen nämnd, ingen glömd. Jag har skrattat tusen mycket och gråtit en skvätt eller två. Jag har haft bästa vänner, slutat ha bästa vänner och fått tusen bra vänner vänner. Jag har tagit upp gamla kontakter och tappat några. Jag har fått en gitarr och sjungit mycket och hittat massa ny musik. I början av våren hade jag min första sånglektion.

Ny musik
The Weepies, John Mayer, Miss Li, Lars Winnerbäck, Grayson Capps, Melissa Horn, The Format, Aberfeldy, Belle and Sebastian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar