fredag 18 december 2009

how to become a hero, part 4


Nelson Mandela föddes år 1918 i Sydafrika och var den första i sin familj att gå skola. Han har under sitt liv tilldelats över 400 utmärkelser för sitt arbete för det afrikanska folkets rättigheter, mot apartheid och har suttit många år i fängelse till följd av sitt arbete. Han var den första sydafrikanska president som blivit demokratiskt vald med rösträtt för hela befolkningen. Till skillnad mot många andra ikoner för civil olydnad var Nelson Mandela ledare för ANC:s militära del, något som han säger var i försvar mot apartheids våld. Under en rättegång höll Mandela ett tal som han avslutade med orden ”Under min livstid har jag hängett mig åt denna kamp för det afrikanska folket. Jag har kämpat emot vit dominans, och jag har kämpat mot svart dominans. Jag har hållit fast vid idealet om ett demokratiskt och fritt samhälle i vilket alla kan leva tillsammans i harmoni och med samma möjligheter. Det är ett ideal som jag hoppas att leva för och uppnå. Om det skulle krävas så är det ett ideal för vilket jag är beredd att dö.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar