onsdag 16 december 2009

how to become a hero, part 3

Vi börjar med Martin Luther King Jr som levde mellan år 1929-1968 i USA. Under hela sitt liv kämpade han för mörkhyades rättigheter i Amerika och blev tillslut mördad. Han var baptistpastor, precis som sin far och farfar, och ordförande i medborgarrättsrörelsen Southern Christian Leadership Conference. Många av hans tal mot rasism är väldigt kända. Det största är kanske ”I have a dream” som hölls i Washington år 1963. Talet löd, översatt till svenska, såhär:”Jag har en dröm, att en vacker dag skall nationen resa sig och förstå... att alla människor är skapade lika... Jag har en dröm om att en dag skall mina fyra små barn leva i en nation där de inte skall bli bedömda av deras hudfärg, utan enligt innehåll av deras karaktär.”

Jag tror att grundmotivationen hos King kommer från hans bakgrund. Han växte upp med predikningar om människans lika värde och rättigheter, oavsett utseende. Något som jag tror rotade sig djupt och blev något han när, inte om, saker blev jobbiga kunde ta fram och använda som drivkraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar