söndag 7 mars 2010

reading and reacting

Nu har jag läst färdigt boken som heter Innan jag dör och är skriven av Jenny Downham. Det är utan tvekan en av de bästa böcker jag läst i hela mitt liv och helt klart den bästa bok jag har läst inom det här ämnet. Döden. Boken handlar om en cancersjuk sextonårig flicka och hennes sista månader i livet. Jag älskar den för att den är så långt ifrån sentimental man kan komma. Den är hjärtskärande sorglig, men på ett rått sätt. Man går rakt in i ett liv där huvudpersonen länge vetat att det finns saker hon inte kommer att uppleva. Ändå vill hon uppleva och man kan säga att hon tar saken i egna händer. Utdrag ur boken:

"vi har älskat tjugosju gånger och vi har delat säng sextiotvå nätter och det är en hel massa kärlek.
"frukost?" säger han. Jag vill inte vara död. Jag har inte varit såhär älskad tillräckligt länge."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar