lördag 18 februari 2012

om att gifta sig

I senaste numret av IKON skrivs det om äktenskap och bästa bandet HANSAM (där min lilla kompis John spelar keyboard). Men jag tänkte göra lite inlägg i debatten om äktenskap. Här hittar ni hela artikeln, där Josefine Arenius (här är hennes blogg) och Stina Hägglund får svara på frågor. Stina gifte sig ung, vilket Josefine inte gjorde, och de pratar lite om ålder och giftermål.

Personligen tycker jag att vi, i alla fall i frikyrkan, har en tendens att fokusera alldeles för mycket på hur gamla brudparet är och hur länge de har varit tillsammans. Visst kan jag förstå att det kan finnas en poäng med att vänta och lära känna varandra. Men det viktigaste är inte ålder, det viktigaste är vilken relation man har med varandra och med Gud. Därför ska man vara försiktig med att prata bakom ryggen på unga par. Om man känner sig trygg och säker i att gifta sig, så varsågod och kör! Men, som min fantastiska lärare Lina Skoghäll sa till mig en gång; "det är bättre att vänta för lång tid än för kort". Har man för bråttom kan det lätt bli fel, men den som bestämmer om det är för bråttom eller inte är faktiskt paret själva, inte alla vi som står vid sidan av och tittar på. Å andra sidan är jag inte gift, så kan kanske inte har så mycket att säga till om egentligen. Adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar