lördag 8 december 2012

gör egna kaffekoppsljus


Hemma hos mig är det extrem förbrukning av stearinljus, både värmeljus, blockljus och vanliga långa ljus. Speciellt nu på hösten. Av blockljusen och de långa ljusen blir det alltid en liten stearinstump över som man inte kan använda, så jag har sparat dem i en påse för att återanvända.

Så jag gjorde ett vattenbad, man får passa sig så att det inte blir för varmt, och smälte stearinet i en bunke. Sen fiskade jag upp de gamla vekarna. Nya vekar gjorde jag av vanligt snöre, helst av bomull. För att få den rak i koppen kan man knyta fast snöret på en penna och sen doppa i det smälta stearinet. Pennan ser till att veken stannar där den ska. När allt stearin smällt häller du bara ner det i koppen och låter det stelna några timmar. Hur bra som helst! Adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar