fredag 23 april 2010

reading and reacting

En av böckerna jag har läst de sista veckorna är Anna Karenina av Leo Tolstoj. Det är en fantastisk bok som många anser vara en av världens största klassiker. Tolstoj skrev den på 1800-talet och den handlar om Anna och hennes olyckliga kärlek till en man som heter Vronskij. Man får också följa massa andra personers kärlekshistorier och liv. Något jag reagerade på var att varje karaktär har en motsats i sitt sätt att leva, om någon är slösaktig finns det en som är sparsam osv. Det är fascinerande och gör att man hela tiden måste välja sida. Det finns dock något som gör boken väldigt tung att läsa och det är alla politikavsnitt. När boken skrevs var sådana saker väldigt aktuella och debatterna i boken skapade säkert en debatt i verkliga livet också. Men eftersom jag inte är så insatt i rysk politik överhuvudtaget tappade jag lite fokus där. Hur som helst är det en underbar bok, men jag skulle inte rekommendera den till någon som inte tycker väldigt mycket om att läsa. Adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar