måndag 25 januari 2010

reding and reacting

Jag har förresten glömt att berätta om min nya kategori här på bloggen; reading and reacting. Tanken är att den ska fyllas med korta bokrecensioner, kommentarer och citat. Möjligtvis lite film också, men huvudsakligen böcker som är min passion.

I filmer är man så låst efter vad regissören har valt att visa, vilka sidor av berättelsen som har valts att visas och av skådespelarnas mimik och utseende. Böcker ger mer frihet att tolka själv, bilda egna uppfattningar. Varje gång man läser en bok upptäcker man nya detaljer, samband, och efter ett tag är karaktärerna ens hjärna skapat lika välbekanta som vilken levande varelse som helst. Jag har en fascination för kedjan där bokstäver som bildar ord, som bildar meningar, som bildar böcker. Jag älskar lukten av en ny bok och isolerade känslan av tystnad som finns i bibliotek. Genom böcker kan man för en stund fly från allt som är verkligt till världar långt härifrån, som inte behöver vara det minsta lilla realistiska. Jag hoppas kunna dela med mig av några av mina favoritböcker, och kanske hjälpa er att undvika de som är minde bra. Adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar