torsdag 12 januari 2012

dagens tanke

"Varför måste vi ge oss själva åt Gud fullt ut? För att Gud har gett sig själv åt oss. Om Gud som inte är skyldig oss något är beredd att ge oss till och med sig själv, ska vi då svara med endast en bråkdel av oss själva? Att ge sig åt Gud fullt ut är ett sätt att ta emot Gud själv. Jag för Gud och Gud för mig. Jag lever för Gud och lämnar ifrån mig mitt eget jag, och på så sätt förmår jag Gud att leva för mig. För att äga Gud måste vi därför låta Honom äga våra själar.

Den som älskar av fri vilja längtar efter att binda sig till den älskade utan förbehåll. För en människa som inte kommit lika långt på kärlekens väg kan en sådan fullständig överlåtelse och anpassning till Guds vilja se ut som ett sätt att gå miste om allt vad frihet heter. Men den som verkligen älskar strävar efter att uppfylla den älskades önskan och leva upp till hans förväntningar in i minsta detalj."
- Moder Teresa, ur "Kom, var mitt ljus"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar