tisdag 31 januari 2012

dagens boktips; gamla testamentet

Vet ni vad. Just nu håller jag på att jobba mig igenom hela bibeln. Tanken är att jag ska vara klar i slutet av maj och då ha läst vartenda liten ord i hela tjocka boken. Det är riktigt intressant. Idag avslutade jag Andra Kungaboken som handlar om alla Israels och Juda kungar runt 500 f.kr. Tråkigt, skulle man kunna tycka. Men vet ni vad! Jag gillar det. Kungarna i sig kanske inte är världens bästa, de håller mest på att tillbe avgudar och kriga hit och dit. Men profeterna! De som på Gamla Testamentets tid var de som hade kontakt med Gud och kunde snacka med Honom (idag kan ju faktiskt alla som vill göra det, men så har det inte alltid varit). Vilka snubbar alltså. De pratar med Gud om ditten och datten och hjälper människor lite överallt.

Ta tillexempel Elisa; han tillbringade en del tid hos ett par som inte hade några barn, de kunde alltså inte få barn, och de var så fina mot honom att han bad Gud ge dem en son, och så blev det. Men när pojken var några år så gick han och blev sjuk och dog. Vilket skulle ha gjort vem som helst deprimerad. Men inte hans mamma inte! Hon skyndade sig att fixa en åsna och red iväg till profeten Elisa och bad honom väcka hennes son till livet igen, så han sa att han skulle skicka en av sina tjänare att göra det. Men hon gav sig för sjutton inte utan sa "Så sant Herren lever och du själv lever, jag släpper dig inte" (2 kung 4:30). Så Elisa blev helt enkelt tvungen att följa med kvinnan hem, han gick in till hennes son, snackade med Guddeman, och vips så  var pojken inte längre död som en sill utan helt och hållet levande. Riktigt spännande läsning, om jag får säga min mening. Adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar