söndag 29 maj 2011

tre stora f - fokus

Jag har tre nyckelord som jag nästan alltid tar upp med Gud när jag ber. De är fokus, förtröstan och frimodighet och de hänger ihop på ett fint sätt. Jag längtar verkligen efter att få alla tre sakerna i mitt liv, och om du också gör det så tycker jag att du ska fortsätta läsa. Vi börjar med fokus

Om du har fokus på Gud betyder det att du i alla situationer tänker "Vad vill Gud att jag ska göra?" innan du handlar. Det innebär att du lever som om Han var alldeles bredvid dig och istället för att göra som alla andra gör du det Gud vill.

För att nå dit och få rätt fokus måste man göra vissa saker. Nummer ett tror jag är att man har en längtan efter Gud som gör att man är beredd att göra vilka uppoffringar och omprioriteringar som helst bara för att få komma närmare Honom.

Gud kan inte ha kontakt med synden. Därför måste man lämna sånt som inte är bra om man vill vara nära Honom. Man måste alltså prioritera. Kanske kan vi inte titta på det där TV-programmet eller läsa den där boken om de talar mot Guds vilja och leder oss bort från Honom. I Galaterbrevet 5:17 skriver Paulus att "Köttet söker det som är emot Anden och Anden söker det som är emot köttet." Detta betyder alltså att hur gärna vi än skulle vilja så finns det saker som inte går att kombinera med ett liv tillsammans med Gud, eftersom de strider mot varandra. Alltså; för att ha rätt fokus måste man göra avkall på vissa saker.

Men att prioritera och göra avkall innebär inte bara att man väljer bort det som är dåligt, utan också att man väljer det som faktiskt är bra; som att läsa bibeln och be. Det finns ingen som kan ha en fungerande Gudsrelation utan att be och läsa Guds ord. Precis som en vänskapsrelation inte fungerar när man inte underhåller den, umgås och pratar, fungerar inte heller relationen med Gud om man inte ger Honom av sin tid. Det kan kännas tungt och tråkigt ibland och man kanske hellre gör andra saker, som att läsa bloggar, haha. Men jag lovar dig att i slutändan får du mer lön av bibelläsningen än av bloggarna.

Det blev mycket text idag och jag tänker fortsätta med att skriva lite om förtröstan imorgon. Jag vill också uppmana dig att faktiskt tänka över hur du prioriterar, och att ge din relation med Gud lite extra tid. Adjö.

3 kommentarer:

  1. du gör alltså inte det DU vill med ditt liv? du har kanske bara ett liv här på jorden och det låter du någon annan (?) bestämma hur det ska se ut. jag vet inte om jag tycker att det låter särskilt inspirerade faktiskt.

    lev och gör det du tänker på och kanske i hemlighet drömmer om. strunta i om någon du tror finns säger åt dig att du ska göra något helt annat. elina jag önskar att jag kunde ta med dig och visa dig delar av livet som är så underbara som du inte ser eller kommer få se om du fortsätter så här.

    SvaraRadera
  2. Elina, jag älskade detta inlägg! Klart att alla har olika sätt att välja att leva sitt liv på, och det respekterar jag och jag vet att du gör det också. Att följa Gud är aldrig ett "slöseri", eftersom man får så mycket ut av det. Fortsätt tänka i dessa banor Elina! :)

    SvaraRadera
  3. Det här är bara obehagligt.

    SvaraRadera