tisdag 15 oktober 2013

det här med Svenska kyrkan och allt

Valet av ny ärkebiskop idag. Massor av debatter och artiklar och intervjuer och allt. Jag tänkte länka och kommentera två riktigt talande artiklar på ämnet. Den ena är en ledare ur Kyrkans Tidning, SvK:s egen, med rubriken ”Kristus på väg ut i marginalen?”  och den andra är en intervju som Världen Idag har gjort med Eva Hamberg, den har titeln ”Tungt avhopp från Svenska Kyrkan”.
Vi börjar med en kommentar på den senare av de två. Är det inte något talande att ett sådant tungt namn inom SvK säger såhär om SvK och den sekularisering som pågår: ”Det stora problemet är att man inte längre ser Jesus som kyrkans herre. Man verkar skämmas för Jesus och har förpassat honom ut i marginalen. Det här har inte börjat nu utan har varit tydligt länge. Jag har ofta tagit upp det som ett stort problem, en kyrka utan Jesus i centrum kan inte fortsätta vara en kristen kyrka.” Att en person som under så lång tid varit både medlem och arbetat inom SvK väljer att lämna, delvis på grund av att Jesus inte får vara med. För att Kristus är förpassad ut i marginalerna. I en kristen kyrka.
Vad ska man säga? Bär man namnet Kristus, kallar man sig Kristen. Måste man kunna stå för Honom som allting handlar om. Annars kan man, som Barbro Matzols från SvK:s egen tidning skriver, ”ta ner skylten och stänga butiken”. Jesus borde vara den Kristna kyrkans allt. Utan honom kan vi lika gärna lägga ner. På riktigt. För då är ingenting av det vi kristna sysslar med något värt.
Jag är född in i Svenska Kyrkan och har aldrig gått ur, eftersom jag tycker att det är otroligt viktigt att vi kristna uppmuntrar och stöttar varandra. Att vi som Guds familj kan stå för och visa på enighet. Men att Svenska Kyrkans nya ärkebiskop inte kan svara på om Jesus ger en sannare bild av Gud än Mohammed, det blev droppen för mig. Det kan jag inte sympatisera med. Jag står fortfarande för enighet, och för att uppmuntra och stötta varandra. Men jag måste också markera, och det gör jag genom att gå ur. En kyrka som kallar sig Kristen men som tummar på Kristus? Nej tack.
Avslutningsvis ett citat från den första av artiklarna jag länkade. Den från SvK:s egen tidning. ”Kyrkan finns ju på grund av Jesus Kristus och ingen annan. Därför tillhör också kyrkan Kristus. Tror inte kyrkans företrädare att det förhåller sig på det sättet längre, kanske vi ska ta ner skylten och stänga butiken? Det vore ärligare än att få människor att tvivla på att den ärkebiskop som ska leda kyrkan in i framtiden verkligen ser Kristus som sin kärna och stjärna.”
PS. Här kommer en till riktigt bra kommentar på ämnet. HEJA SKYTTE! http://www.dagen.se/kronikor/ledarkronika/goran-skytte-forsonligt-och-oforsonligt/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar