tisdag 22 oktober 2013

hellre hallongrottor än chokladbollar

Förra tisdagen hade jag en riktig bakkväll. Det blev både bullar och hallongrottor. Riktigt lyckat båda två, om jag får säga det själv. Så jag tänkte dela med mig av receptet på hallongrottor, det är ungefär lika enkelt som att göra chokladbollar, och nästan godare, om man gör på rätt sätt!
ca 20 st
200 g rumsvarmt smör
1 dl ekologiskt rörsocker1 msk vaniljsocker4,5 dl ekologiskt vetemjöl1 tsk bakpulverhallonsylt
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Knåda ihop smör, socker och vaniljsocker. Jag tog en skvätt vaniljessens också, eftersom jag gillar vanilj.
3. Blanda ihop mjölet och bakpulvret och knåda in det i smeten också.
4. Gör små bollar av degen, typ som när man gör chokladbollar, och lägg dom i små formar.
5. Använd fingret för att trycka hål i degbollarna, och klicka hallonsylt i hålet. Ett tips är att använda Björnekullas ekologiska vildhallonsylt, den är supergod! För att vara köpesylt.
6. In med plåten mitt i ugnen i typ 12-14 min, tills de har fått lite färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar