torsdag 26 april 2012

dagens boktips; bibeln


Idag för en vecka sedan läste jag ut bibeln. I september när jag började på bibelskolan så fick vi en bibelläsningsplan som våra lärare rekommenderade att vi skulle följa, och på så vis läsa hela bibeln på ett år. Något jag faktiskt har gjort, men på lite kortare tid än. Vissa kanske kommer att reagera och tycka att "läsa biblen på ett år-grejer" är dåliga och gör läsningen tråkig och död och jag vet inte allt. Men jag håller absolut inte med. Jag har älskat det. Att följa en bibelläsningsplan har motiverat mig, hjälpt mig att förstå och sett till att jag har läst de delar som jag förut trodde var "tråkiga".

Hela den här "bibeln på ett år" grejen har verkligen öppnat mina ögon och lärt mig så mycket om vem Gud är. Förut hade jag problem med Gamla Testamentet för att jag inte kände igen den kärleksfulla Gud jag tror på i vad som kan uppfattas som bara lagar och krig. Men när jag faktiskt läste, och då menar jag LÄSTE, så blev jag helt fascinerad över hur otroligt mycket Gud försökte, och försöker, få alla människor att må bra. Typ Domarboken; människan strular till det genom att strunta i Gud, när det börjar gå riktigt dåligt ber de Gud och hjälp och VARJE gång är Gud där och styr upp saker och ting. Sen går det bra en stund innan det skiter sig igen och samma sak upprepas gång på gång på gång på gång. Jag vet ingen annan som skulle göra så. Tänk att ha en vän som var riktigt elak mot dig och som bara ringde när den behövde en tjänst, efter ett tag skulle man tröttna och ge upp, säga upp vänskapen. Men det gör inte Gud, han är inte sån. Som det står i 2 Krönikeboken 15:4 "Men i sin nöd omvände de sig till Herren, Israels Gud, och när de sökte honom lät han sig finnas av dem." Varje gång, varje dag, gång på gång, oavsett vad de hade gjort i det förflutna.

Jag är så tacksam för bibeln. Den har hjälpt mig lära känna en Gud som gör allt för mig, som jobbar stenhårt varje dag för att jag ska förstå hur viktigt det är för honom att lära känna mig. En Gud som kämpar för att varje människa ska vilja vara nära honom och vara trygg. Att jag har läst den från början till slut känns bra, men det betyder inte att jag är klar. Att jag har läst hela bibeln har bara fått mig att vilja läsa den ännu mer och förstå ännu mer. Jag har verkligen, som man säger, fått mersmak. Adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar