lördag 14 april 2012

dagens bästa inlägg

För några dagar sedan skrev jag ett blogginlägg där jag helt enkelt kopierade och klistrade in en statusuppdatering gjord av min morbror angående sjukpolitik i Sverige. Här kommer lite mer, det sista inlägget är från en annan människa vid namn Simon Dahlström som handlar om samma sak. Jag hoppas ni tar er tid att läsa, det är inte för mycket begärt.

"Jag som råkat ut för arbets skada och felbehandling inom vården vilket gjort mig rullstolsbunden samt förlorad hörsel på ena örat, lägg därtill ett livslångt av behov av mediciner och just nu en massa morfin preparat dygnet runt för att ens orka ligga och pissa i en flaska!!!! Begär ingen "önskad nivå på sjukpeng!" jag förbehåller mig bara rätten att få vara skadad och sjuk!!!!!!!! dessutom bor jag inte i Grekland och har alldrig gjort det heller. utan jobbat och betalat skatt i Sverige i snart 35 år... jag har de 6 senaste åren haft 17 dagar semester jag har inte haft semester med min nu 15 åriga dotter de senaste 10 åren, jag har ingen platt tv eller andra dyra later utan försöker bara leva i det land jag bor i men det skall jag tydligen inte ha rätt till!! utan höj högkostnadsskydd på medicin, vårdavgifter,sjuktransporter mm. jag måste även av mina 3520:- månad betala 321:- i a-kasse avgift annars får jag inga pengar alls!!!! alltså 10% av min netto inkomst,, så kom fan inte och snacka om utlandsskulder och grekland och få din önskade nivå på sjukpeng!!! om dom som tjänade 100000:- i månaden eller mer skulle få betala några % till på sin lön och utlandsskulden skulle var några% högre tror jag ingen skulle ta någon större skada av!!! jag tror heller inte att människor i min situation skulle bry sig så mycket om hur det är i Grekland,,för där bor vi inte!!!! men om ni som tycker det vore så orimligt att sjuka och gamla skulle kunna få det drägligt, och då menar jag boende och mat för dagen, skulle få pröva att leva under dessa förhållanden bara under 1 månad så kanske disskussionen lät lite annorlunda!!!!"

På detta var det någon intelligent människa som kommenterade "Men vi har inga stadsskulder, vi måste tänka på HELA ekonomin och se till att alla har jobb och bla bla bla". På det svarade Simon Dahlström såhär:  (Och jag måste säga att jag håller med honom, bortsett från svärorden.)

"Jo det är ju viktigt att sverige blir utan skuld,,,,frågan är väl vilken skuld det handlar om.Priset blir högt för att sätta dit fuskarna, kosta vad det vill,,och att man skall behöva "försvara sig" likt i en rättegång , mot flera instanser som är till för dem som har det svårt är ett hån och rent av ondskefullt.VARFÖR hör man så ofta talas om människor som är i liknande situationer som Johnny, som verkligen och utan tvekan har behoven men som måste strida för sin rätt.Fokus ligger nu på att få alla människor i jobb. det ser bra ut i statistiken.Fokus är inte på att få välmående invånare,utan på pengar/statistik.Sjuka människor möts med skepsis från första början, redan initsialt i telefonkontakten med vårdcentralen.Jag har själv INGA problem jämfört med Johnny men talar ändå utifrån egen erfarenhet och inte ifrån någon jävla politisk ide.Så ni som talar likt bandspelare på repeat om att den sjukvårdspolitik som pågår nu är nödvändigt för bla bla bla, ni kan hålla er käft och skämmas,,se er omkring, det finns människor som lider och det kan INTE vara värt priset, på NÅGOT sätt."

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. men gud vad tråkigt att min kommentar togs bort, varför skriva ett "politiskt" inlägg ifall man inte kan ta kritik? paradoxalt.

    SvaraRadera