lördag 24 mars 2012

dagens bästa läsning; umeåelever sågar RFSU


Läste precis i VF om hur "Umeåelever sågar RFSU". I artikeln reagerar två femtonåriga tjejer, bland annat Natalie Carrion, på RFSU:s sexualundervisning i skolan. De berättar om ledande frågor som fick dem att bara svara vad de trodde att RFSU ville höra och om en lek som istället för fruksallad hette kondomsallad. "Vem vill bli kallad för en kondomsort? Jag vågade inte längre protestera fast Sverige är ett land där vi ska ha åsiktsfrihet och jag brukar säga vad jag tycker, betonar Natalie Carrion."

Jag tycker att det är fantastiskt starkt av tjejerna att reagera och våga ifrågasätta, och personligen så tycker jag att deras reaktioner verkar vara helt befogade. Nu var jag inte där under lektionen, så jag vet inte säkert. Men bara en sån sak att läraren inte är med under undervisningen? Vad ska det vara bra för? Vad är det som är så speciellt med sexualundervisningen att inte skolan kan hålla i den själv? Vad har RFSU överhuvudtaget där att göra? Varför leka en lek där man kallar eleverna för olika kondomsorter? Det låter helt otroligt onödigt och jag har väldigt svårt att se det viktiga i en sådan sak. Visst är det viktigt med skydd, men när jag var femton år hade jag också tyckt att det var fruktansvärt obekvämt att leka en sådan lek.

Natalie slår verkligen huvudet på spiken i slutet av artikeln när hon säger "Jag tycker att det är viktigt att man får lära sig att en relation inte bara handlar om sex. RFSU borde lägga upp sexualundervisningen på ett annat sätt, så att man inte bara känner sig nedtryckt... I vår ålder har vi ju inte blivit så starka, då vi tjejer knappt vågar visa oss för varandra i omklädningsrummet." Varför tar man inte upp sådant som är viktigt istället? Adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar