torsdag 15 november 2012

två sorters cupcakes

Jag har bakat cupcakes. Först hallon- och citron, här kommer receptet. 

Ingridienser: 15 st (stora, jag använde små formar för att göra mini-cupcakes, blev drygt dubbelt så många: 
- 2 ägg
- 1,5 dl socker
- 1 tsk vaniljsocker
- 1,5 dl mjölk
- skalet av 1 citron
- 4 dl vetemjöl
- 2 tsk bakpulver
- ca 100g frysta hallon
- en nypa salt
- 100g smält smör

Sätt ugnen på 200 grader och tina de hallon du vill ha. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda bakpulver, mjöl och salt. Rulla hallonen i mjöl/ potatismjöl så blir de inte vattniga. Rör ner hallon och mjölblandningen i smeten. Sätt pappersformar på en plåt och fyll dem med smet. Jag valde miniformar. Grädda mitt i ugnen i 10-12 min. Låt svalna.

Frosting: 
- 150 g philadelphiaost
- 75g rumsvarmt smör
- drygt 3 dl florsocker
- 2 msk vaniljsocker
- 1/2 dl färskpressad citron

Rör florsocker, vaniljsocker, smör och pressad citron till en krämig massa. Vispa i philadelphiaosten med elvisp. Färga glasyren med karamellfärg, om du vill, och spritsa ut den på cupcakesen. 


Nästa omgång blev choklad. Grundrecepten är hämtat ur "Maffiga Muffins" och "Lyxiga cupcakes och läckra kakor" men jag har fixat och trixat lite efter mitt eget tycke och smak. Såhär gjorde i alla fall jag.

Ingridienser: 8 st(även här stora, jag använde miniformar, blev typ dubbelt så många.)
- 55g smält smör
- 2/3 dl strösocker
- 1 ägg
- 1 1/3 dl mjöl
- 1 msk kakao
- 25 g mörk choklad

Sätt ugnen på 190 grader. Placera ut formar på en en plåt. Vispa ihop margarin, socker, ägg, mjöl och kakao. Vispa inte för hårt, bara tills smeten blivit slät. Fördela hälften av smeten i formarna, Bryt chokladen i lagomt små bitar och tryck en bit i varje form, fyll sedan på med resten av smeten. Grädda i  ca 10-12 min (om du har små formar, ca 20 min om du har stora) tills de höjt sig ur formarna. Låt svalna.

Frosting (jag gjorde halva satsen):
- 5 dl florsocker
- 100 g rumsvarmt smör
- 1 dl kakao
- 3 msk mjölk
- 25 g philadelphiaost
- 25 g smält mörk choklad

Vispa ihop florsocker, smör och kakao till en slät smet. Smält chokladen och tillsätt mjölk, philadelphiaost och smält choklad. Vispa på hög hastighet, ju mer du vispar desto fluffigare blir den. Spritsa fritt.



1 kommentar:

  1. Tjusiga! Du är ju en riktig bagerska Elina! Bjud mig på en!! :p

    SvaraRadera